woensdag 21 april 1999

Symposium: je werk en/of je leven

Geplaatst op secretary-online.nl en in
Info-net Secretarese netwerk
Verborgen programma
In de trein richting Scheveningen bepaalde ik, samen met mijn collega’s, aan de hand van het programma, welke workshops wij zouden gaan bezoeken. Na de opening gaf professor Dr. Arnold Cornelis (filosoof, kennistheoreticus en auteur) een toelichting over zelfsturing, waarin zijn boek ‘Logica van het Gevoel’ een rol speelde. Wat mij aansprak was het onderdeel over je eigen verborgen programma. Iedereen heeft een verborgen programma en komt in aanraking met externe sturing. Je kunt niemand iets leren als de leerling datgene niet wil leren (met verwijzing naar het eigen programma).
Externe sturing en zelfsturing: hoe zit dan nu bij mij? Ik ben niet verder gekomen dan de erkenning in het verhaal over de diverse fases in je leven: de angstfase tussen 0-20 jaar, de boosheidfase van 20-40 jaar en de verdrietfase van 40-80 jaar. Vervolgens werd uitgelegd hoe je dit van negatieve gevoelens kan omzetten in positieve gevoelens.

Vieze koffie
Vervolgens viel mijn keuze op een workshop over Zenmanagement. Na een korte inleiding over de geschiedenis van deze levenshouding werd een uitleg gegeven over de basishouding die ten grondslag ligt aan alles wat je doet.
Ik had een bepaald beeld bij het woord meditatie dat volgens mij toch ook bij veel andere deelnemers aanwezig was: van mediteren leer je zo te ontspannen dat je je gedachte kan wegcijferen. Dit bleek na de toelichting van Willem Scheepers toch niet helemaal waar te zijn. De gedachten die je in je onderbewustzijn met je meedraagt (een ruzie, de vieze koffie, de zware klus die je nog moet doen) mogen tijdens de meditatie wel naar boven komen drijven. Zenmeditatie leert je beter te concentreren en tegelijkertijd ontspannen te blijven, waardoor je ook onder moeilijke omstandigheden geestelijk en lichamelijk optimaal in balans blijft. Een kwartier per dag zou genoeg moeten zijn. Rustig, stil zittend in een iets wat verkeerde stoel met de ogen dicht konden we alvast oefenen. De workshop werd beëindigd met een korte meditatie van ongeveer 4 minuten. Hoewel dit voor sommige een oplossing kan zijn, denk ik dat ik persoonlijk te praktisch en nuchter ben om me in deze kant van rust scheppen te verdiepen. ’s Avonds op de bank heb ik dus maar besloten iets meer aan sport te gaan doen om mijn gedachten van me af te zetten. Kijken of dat wil helpen.

Liedjes zingen
Tijd voor het volgende onderwerp: communicatie. Als je ooit een workshop timemanagement hebt gedaan weet je dat na de lunch de bekende dip optreedt, zo ook bij mij. De productiviteit ligt dan iets lager dan elders op de dag. Ik geef mij daar gelijk maar aan over (een goed moment voor een kopieerklus bijvoorbeeld). Gelukkig hield de volgende spreker, professor J. Potter, een amusant verhaal over communicatie wat zingend werd afgesloten op een bekend wijsje van Toon Hermans met een eigen gemaakte tekst. Van deze leuke onderbreking onthoud je het verhaal dat zingen met een groep de harmonie ten goed komt. Misschien iets voor de rondvraag bij het overleg van het managementteam?

Certificaat
Tijdens het symposium vond de uitreiking plaats van het eerste persoonscertificaat van vakbekwaamheid volgens NEN-EN 45013. Ons vakgebied kent vele functies in managementondersteuning (managementassistente, secretaresse, officemanager, projectassistente) die elk eigen kenmerkende taken hebben.
Jammer genoeg werd niet verder ingegaan op de functie van het certificaat ook werd niet duidelijk aan welke functie-eisen moet worden voldaan. Een gemiste kans voor de organisatie. Ik kreeg de indruk dat dit certificaat vooral bedoeld is voor werknemers in de commerciële hoek en niet voor non-profit organisaties.

Prikkel
Nu stond ik voor de moeilijke keuze: de workshop “Ben ik mijn salaris waard?” of de workshop “Hoe onderhoud je een website”. Het werd de laatste. Deze workshop werd verzorgd door Katje Meertens, werkzaam bij Secretary-online. Zij leerde ons alles over het invoegen van teksten en plaatjes en het maken van hyperlinks en bookmarks. Voor mij een extra prikkel om hier iets mee te doen. In mijn bedrijf wordt binnenkort internet en intranet ingevoerd, dé uitdaging wat ik geleerd heb in de praktijk te brengen.

Volgend jaar weer?
Met een klein beetje meer rust (vanwege het Zenmanagement), meer kennis over het internet en vele indrukken keer ik weer terug naar de hectiek van alle dag. Met mijn collega’s wissel ik ervaringen uit over onze gevolgde workshops. Volgend jaar weer? Eerst het management overtuigen dat deelname aan een symposium goed is voor de secretaresse en indirect ook voor de manager. Ik ben benieuwd.