vrijdag 20 augustus 2004

Terugblikken is vooruitzien

Publicatie: Info-Net, Secretaresse Netwerk 
Ik werk nu al 15 jaar op kantoor. Ik ben begonnen als datatypiste via een uitzendbureau en werk nu als coördinator van een secretariaat bij de overheid. Ik kan nu wel zeggen dat ik veel ervaring heb opgedaan in verschillende administratieve en secretariële functies.
Een moment om terug te blikken en vooruit te zien. Wat heb ik tot nu toe aan kennis en ervaring meegekregen? Is mijn inzicht erg veranderd in de jaren? En heb ik nu die ideale baan die ik altijd voor ogen had toen ik begon?

Vroeger was het anders
Ondanks mijn leeftijd (34 jaar jong) staat het werken met een telex, de elektronische typemachine en de eerste computer mij nog helder op het netvlies. Ik kan mij nu niet meer voorstellen dat het betreft communicatiemiddelen ooit anders is geweest. Had ik het vroeger minder druk of lag het gewoon aan het feit dat er geleidelijk aan een verschuiving in taken heeft plaatsgevonden? Rond 1990 nam voor mij het telex- en faxverkeer veel tijd in beslag. Het accent lag toen op het snel en correct uittypen van nota’s. In die tijd heb ik genoeg type-ervaring opgedaan voor de rest van mijn loopbaan!!

Kennis en ervaring opdoen
Na 2 jaar werken via een uitzendbureau heb ik 8 jaar bij één werkgever gewerkt als afdelingssecretaresse. Omdat ik zolang op dezelfde afdeling werkte heeft dit voor mij geleid tot verdieping en verbreding van de functie. Veel uitdagende taken worden op den duur wel standaard. De post verwerken, de correspondentie, het uitwerken van de notulen of agenda beheer. Taken die je uiteraard uitvoer, het werd tijd om andere taken naar mij  toe te trekken. Gelukkig werd mij die ruimte ook gegeven. Ik kende het bedrijf goed en wilde hierdoor meedraaien in o.a. een projectgroep ‘Telefonische bereikbaarheid’. Verder kijken dan alleen mijn eigen afdeling. Deze kennis kwam weer goed van pas in mijn volgende functie.

Competenties en kernkwaliteiten
Ik vind dat in de vraag naar secretaresses een verschuiving heeft plaatsgevonden met betrekking tot competenties en kernkwaliteiten. Lag jaren geleden het accent op zorgzaamheid, zelfstandig werken en plannen en organiseren, wordt er nu meer van je gevraagd op het gebied van eigen initiatief, communicatie en invoelingsvermogen.

Keuzes maken
Na een periode van 8 jaar bij dezelfde opdrachtgever heb ik 4 jaar geleden gekozen om in dienst te treden bij een detacheringsbureau. Juist het werken bij verschillende bedrijven heeft mij veel inzicht gegeven in o.a. bedrijfsculturen, onderlinge werk-verhoudingen en de verschillende werkprocessen op secretariaten en daarbuiten. Als je telkens bij een ander bedrijf gedetacheerd wordt, doe je veel kennis en ervaring op.

Terugblikken en vooruitzien
En heb ik nu die ideale baan die ik altijd voor ogen had toen ik begon met werken? Inmiddels ben ik er achter dat ik niet moet streven naar een ideaal. Niet in mijn werk en ook niet in mijn privéleven. Ik streef niet meer naar perfectie, doe gewoon mijn best. En dat is toch ook goed genoeg?
Als ik terugblik op de afgelopen 15 jaar is persoonlijk inzicht wel een essentieel en waardevol aspect dat aan veel verandering is onderheven zowel naar mijzelf als naar anderen toe. Ik ben mij meer bewust van mijn omgeving en kan hierdoor sneller gedrag van anderen inschatten dan een paar jaar geleden en daarop inspringen en naar handelen. Ik ben dus eigenlijk best wel blij dat ik ‘al’ zoveel jaar werk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten