donderdag 13 mei 2010

Klussen met Conny - deel 5 (de finale)

Via de sms meldt zich een vrijwilliger om bij mij te komen behangen. Ik ben erg blij met haar aanbod en bel direct op om een afspraak te maken. 
Het nieuwe behang kan er gelijk weer af. Na een dagje krabben heb ik geen nagels meer over. Ik koop de rollen behang en huur een behangtafel. We pakken de koffer met de behangtafel uit, de eerste puzzel hebben we achter de rug. Nu de uitdaging: de gang met vele hoekjes en ongelijke muren. 

Wat heerlijk dat ze mij komt helpen, voor mij is het tijdstip ‘s morgens even slikken. Ik zet de muziek wat harder en laat haar rustig aan het werk. Natuurlijk vind ik kletsen veeeeel leuker, dus val ik haar toch af en toe lastig. Bij de lul de behanger sloot ik mij in mijn slaapkamer op, zo gezellig was hij tussen het gemopper door nu ook weer niet. 

De rode kleur is uit mijn gang verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een jaren 70 wit design. Ze wil er niets voor hebben na een dag hard werken, maar die opmerking negeer ik. Na een geslaagde en gezellige dag bedank ik haar op een gepaste wijze. 

Nu wordt het tijd voor nieuwe gordijnen in de gang, het verven van de plinten en buizen en het laten verdwijnen van de betonnen vloer. Eerst ga ik inkopen doen. De vloertegels zijn in de aanbieding, ik doe een impulsieve aankoop. Ik loop naar buiten met 5 m2 aan tegels, mijn handtas half over mijn schouder en de tas met kwasten hangt op half negen. Ik zoek de auto en vergeet dat mijn auto aan de andere kant van de woonboulevard van Utrecht staat geparkeerd. Eerst een diepe zucht, maar al snel volgt er een glimlach. Dat is weer echt iets voor Conny. Gewoon kopen en dan pas nadenken. Ik loop in de zon langzaam naar mijn auto en vraag mijzelf af of ik genoeg tegels heb gekocht. Ik denk ‘op goed geluk’ ..... 
Met trillende armen kom ik thuis en besluit dat het niet verstandig is de kwast op dit moment in mijn hand te nemen. 

Na een paar weken besluit ik de plinten en de buizen te verven. Ondanks het advies van de verkoper pakt de verf niet op de buizen. Ik geef het op en koop in een andere winkel nieuwe verf. Van zalm naar zand heeft dus geen nut, ik zie geen verschil met of zonder lenzen. Na het schuren van de plinten ga ik aan de slag. Ook het verven wil niet echt lukken. Gelukkig is mijn thema ‘leven en beleven’ en ben ik snel tevreden als het om klussen in huis gaat. Andere dingen zijn voor mij belangrijker in dit leven dan een perfect appartement. Als alles hangt inclusief het schilderij van mijn vriendin is er ook dimlicht aanwezig in de gang en duw ik alle vrienden en familie heel vriendelijk en snel de huiskamer in. Daar is tenslotte alle gezelligheid te vinden. 

Het wordt tijd om de rails en de gordijnen te kopen. Ik kom niet uit met de vloertegels, dat wordt terug naar de winkel. Dit keer neem ik mij voor de auto dichtbij de winkel te parkeren. Ik zoek naar de autosleutels en hoor de bezoekers van de feestende buurvrouw hijgend boven komen.  

De lift doet het niet. Ik hoef de wedstrijd ‘de sterkste buurvrouw van de flat’ niet te winnen en besluit thuis te blijven en morgen de rails en vloertegels te kopen. 
Mijn superklusser komt binnenkort langs om alles te monteren en op te hangen. Dat geeft mij nog een paar dagen de tijd om alles aan te schaffen. Ik houd van kleur, dus heb nieuwe gekleurde kussens gekocht voor mijn hoekbank. De logeerkamer haal ik voor de 2e keer leeg. Ik koop nieuwe lampen en kledingkasten. Wat fijn om binnenkort alles snel terug te vinden. Niet meer over dozen heen stappen om een handdoek te pakken of in de dozen te duiken voor linnengoed. 

Ik heb lekkage gehad in mijn bijkeuken en heb last van slechte afzuiging in mijn douche. De woningbouwvereniging heeft aangeven dat er fouten zijn gemaakt en komen binnenkort langs. Het behang in de slaapkamer zit los. Genoeg te doen dus. Maar dat komt nog wel. Eerst dit afmaken, dan op vakantie naar Kreta en dan zien we wel weer, eerst een mooie zomer met leuke en spannende dingen.... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten