zaterdag 10 maart 2012

Maak het verschil


In februari 2012 bleef tijdens het zappen mijn aandacht hangen bij een Tv-programma. Een persoonlijk verhaal raakte en inspireerde mij. 

Een organisatie die kinderen steunt in landen met grote armoede en extra aandacht geeft aan meisjes. Zij krijgen helaas (nog) niet dezelfde kansen als jongens. De volgende dag meldde ik mij gelijk aan bij Plan Nederland. Er werd gevraagd of ik een voorkeur had aan de regio, geslacht en leeftijd.

Al snel ontving ik een roze welkomstboek over mijn sponsorkindje. Ik lees over de wijze hoe ze aan water komen. Laat nu op het moment dat ik dit schrijf spontaan geen water meer uit de kraan komen, als ik net een kopje thee wil gaan zetten. Ik raak nog net niet in paniek. Gelukkig is het probleem na een half uur opgelost in ons appartementencomplex. Het zet mij wel weer even aan het denken. Toilet, douchen, drinken, schoon water wanneer en hoeveel ik maar wil. Zo’n vanzelfsprekendheid. Wat is nu een half uur zonder water? De meisjes van het dorp in Ghana moeten wel drie kilometers lopen om water te halen.

Ik mag post versturen, geen cadeaus. Ik zocht een leuke kaart met muziek uit. Ik hoorde gezucht in de winkel toen ik alle kaarten opende en naar de muziek luisterde. Ik wil natuurlijk wel een leuk deuntje overbrengen. Ik schrijf de tekst in het Engels afgewisseld met een paar Ghanese woorden. Een brief kan een half jaar onderweg zijn. Ik wacht geduld af.
Ondertussen heb ik de webwinkel bezocht en een kip gekocht. Deze heb ik niet zelf bereid, maar gelijk weggeven aan een familie in Bolivia. Ook heb ik uitgezocht waar het land precies ligt. Zou ik zin hebben in een wandeling, dan ben ik volgens Google 49 dagen en 12 uur onderweg. En met de auto 4 dagen en 5 uur om de 6750 kilometer af te leggen.
Voorlopig houd ik het op schriftelijke contact. En word ik jaarlijks op de hoogte gesteld door Plan van de ontwikkelingen van haar en hun activiteiten en resultaten in haar dorp.

Ik denk wel alvast na over de inhoud van mijn volgende envelop.Wat zou leuk voor haar zijn om op haar verjaardag te ontvangen uit Nederland? Ze is tenslotte pas 3.

bezoekers:

1 opmerking:

  1. A.s. woensdag wordt in ons studentencomplex het elektriciteitsnetwerk gecontroleerd, gevolg: de hele middag geen elektriciteit. Bij de gedachte alleen al schiet ik spontaan in de stress, eigenlijk belachelijk. Mooi dat je Plan Nederland steunt!

    BeantwoordenVerwijderen