maandag 18 februari 2013

En ze leefden nog kort en ongelukkig



Sinds februari 2012 ben ik lid van Plan Nederland en sponsor ik Cindy (geboren in 2009). Zij woont met haar familie in Ghana. We houden contact via brieven, foto’s en kaarten.

Na 20 jaar haal ik het fotoboek weer eens tevoorschijn. Ik blader erdoorheen en zie alleen maar vrolijke mensen. Wat had ik toen nog lang rood krullend haar en keek ik nog tamelijk onbevangen aan tegen de wereld. Het was een dag van vreugde, romantiek en mooie toekomstplannen. Al was ik toen nog erg jong, die trouwring ging wel vrijwillig om mijn vinger in 1992.

Ik lees in een artikel dat één op de zeven kindbruidjes nog geen 15 jaar oud is als ze wordt gedwongen te trouwen.
Een rilling loopt over mijn rug. Ik kan mij bijna niet voorstellen hoe het moet zijn om op die jonge leeftijd voor geld of uit traditie door je familie meegegeven te worden aan een wildvreemde man en je niet meer naar school mag.

Het sprookje eindigde voor mij niet met de zin “en ze leefden nog lang en gelukkig”, maar voor deze meisjes begon het al niet als een sprookje. Ik kon terugvallen op mijn familie, ik had een leuke baan en was in goede gezondheid. Er was (is) voor mijn ex man en mij nog een mooi leven in het vooruitzicht na een gestrand huwelijk. De kans is groot dat deze meisjes voor altijd beschadigd zijn door mishandeling of zelfs dood gaan aan HIV. Ik heb geleerd om voor mijzelf op te komen, gelukkig worden jonge meisjes in die landen dit ook steeds vaker geleerd. Elk kind verdient toch een mooie onschuldige jeugd?
Wat zie je de wereld, als je over kinderhuwelijken leest, toch even in een ander perspectief. Door de aanpak van Plan Nederland worden deze gruwelijke huwelijken in steeds meer dorpen afgeschaft. Dat is zeer goed nieuws, al is er nog veel te bereiken! Ik doe gelijk mee met de actie “Zeg Nee met een JA woord”.

Ik beloof niets als het gaat om het mijden van wildvreemde mannen. Ik kom Mister Nice Guy vast nog wel ergens onverwachts tegen. Ik droom nog even verder over het moment dat kinderhuwelijken echt tot het verleden behoren, En droom ook gelijk maar over die leuke single serieuze man waarmee ik een bezoek breng aan mijn sponsorkindje in Ghana tijdens een van onze vele rondreizen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten