dinsdag 23 juli 2013

Proosten op het mooie weer


Sinds februari 2012 ben ik lid van Plan Nederland en sponsor ik Cindy (geboren in 2009). Zij woont met haar familie in Ghana. We houden contact via brieven, foto’s en kaarten.

Het is nog rustig op het grasveld bij het afgeschermde gedeelte aan de oever van de recreatieplas. Ik gooi mijn schoenen uit, leg het kleed neer en smeer mij gelijk maar in. Het is tropisch warm vandaag. Wat word ik daar lui van. Het is ongeveer 2 minuten lopen naar de ijscoman en als ik mijn arm uitstrek kan ik nog net een drankje uit mijn koelbox halen. Meer inspanning zie ik op dit moment even niet zitten. Het is tenslotte vakantietijd. Het voelt eind van de middag als ik naar huis rijd net alsof ik de marathon heb gelopen. Het is tijd voor een verkoelende douche.

Er is post uit Ghana. Ik maak de envelop van Plan Nederland Girls first open. Volgens de familie is Cindy gezond en heeft ze geen ernstige ziektes gehad. In het gebied waar zij woont (platteland), hebben de kinderen en hun familie onder meer deelgenomen aan een voorlichting over kinderrechten en een training over de ontwikkeling van kleuters. Moeders herkennen nu beter de ziekte bij hun kinderen en zoeken sneller hulp.
Ondanks dat er in Ghana steeds meer watersystemen worden aangelegd en/of gerepareerd, moeten de moeders en de meisjes op het platteland toch nog elke ochtend drie kilometer lopen met emmers en kannen om water te halen. Cindy is in april 4 jaar geworden en hoeft vast niet meer op de rug mee met haar moeder. Het water wordt gebruikt om te drinken en mee te koken en te wassen.

In mijn brief probeer ik uit te leggen dat wij Nederlands dit tropische benauwde weer niet gewend zijn.
En dat wij een overschot aan water hebben als onze dijken breken. Ongeveer 20% van ons land ligt per slot van rekening onder zeeniveau. Ik woon in een woongebied met een gemiddelde hoogtemeting van 1.1 NAP. Door goed waterbeheer in Nederland maak ik mij geen zorgen om de kwaliteit van onze dijken. Ik koop nog geen opblaasbare rubberboot die ik thuis bewaar en op acht hoog uit het raam kan gooien bij zeer slecht weer. 
We mopperen in Nederland nog steeds graag over het weer. Of het nu zonnig is of het regent, het is nooit goed. Zullen ze in Ghana minder mopperen en het leven nemen zoals het komt? Wij denken misschien ook nooit meer na over een tekort aan basisbehoeftes, zoals water. Dat is bij ons altijd in handbereik.

Ik hoop dat er nog meer mensen de keuze maken om Plan Nederland financieel te steunen, zodat er nog meer met lokaal materiaal watertanks met filters geïnstalleerd kunnen worden. Ik zie een plaatje voor mij met kinderen in Ghana die met water spelen. Misschien een verre toekomst, maar af en toe met water spelen in plaats van met zand moet toch haalbaar zijn? Ooit………..  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten