Column is opgenomen in de E-zin van Secretaressenet van 20 januari 2014 http://www.secretaressenet.nl/ |
Zelf ben ik geen mopperig
type, eerder vrolijk en enthousiast. Maar misschien wil ik ook weleens
ongenuanceerd mopperen als iemand iets aan mij vraagt. Het advies was om die
collega te observeren tijdens het werk en er iets van op te steken. Ik heb het
geprobeerd, maar helaas heb ik het cadeautje niet in ontvangst mogen nemen.
Vervelende collega’s
zullen er altijd zijn, waar je ook werkt. Je kunt het accepteren of er iets mee
doen. In je functie van secretaresse heb je veel met andere mensen te maken.
Een manager of iemand uit je eigen team kun je niet negeren. Je wilt toch een
professional zijn.
Ik heb ooit met een in
mijn ogen bijzondere collega samengewerkt. Ze was goed in uitstelgedrag, het
demonstreren van een selectief geheugen en laten zien hoe Oost-Indisch
doof zijn werkt. De andere collega’s inclusief mijzelf hadden een hoog
verantwoordelijkheidsgevoel en zetten automatisch vanwege het teamresultaat een
tandje bij. Wat heeft dat mij energie gekost. Maar je moet verder. De situatie
veranderde pas toen zij vrijwillig het team verliet. De energie in het team was
hierna voelbaar anders. Maar hadden we het anders kunnen aanpakken? Als ik de
tools toen in handen had gehad, was het mij dan gelukt om mij meer ontspannen
op te stellen?
Ik heb jarenlang geprobeerd
om een lastige collega te zien als een cadeautje. Wat was ik blij toen Bert van
Dijk (trainer bij de Leary Academy) mij onlangs vertelde dat lastige types
alleen bestaan in de ogen van wie er last van heeft. Ze bestaat alleen in mijn
eigen hoofd.
Word jezelf meer bewust van je eigen handelen. Onderzoek of je in de aanval gaat, je verdedigt of passief wordt. Probeer verder te kijken en te investeren in die collega. Misschien heeft je collega de juiste intenties, maar komt het anders bij jou over dan ze zelf voor ogen heeft. Doorbreek je denkpatronen en kies eens voor een andere rol. Geef die collega die het overleg altijd overschreeuwt eens een compliment en stel haar een vraag. Ze voelt zich misschien wel onzeker en niet gehoord.
Word jezelf meer bewust van je eigen handelen. Onderzoek of je in de aanval gaat, je verdedigt of passief wordt. Probeer verder te kijken en te investeren in die collega. Misschien heeft je collega de juiste intenties, maar komt het anders bij jou over dan ze zelf voor ogen heeft. Doorbreek je denkpatronen en kies eens voor een andere rol. Geef die collega die het overleg altijd overschreeuwt eens een compliment en stel haar een vraag. Ze voelt zich misschien wel onzeker en niet gehoord.
Het lijkt mij heerlijk om in 2014
geen collega’s meer tegen te komen met een hoge irritatiefactor. Ik ga proberen
op die momenten dat ik ze toch tegen kom, mijzelf in een andere rol te
plaatsen. Maandelijks ontvang ik in een mail met een omschrijving van een
lastig type en tips om hiermee om te gaan. Hierna is het oefenen.. oefenen en
oefenen. Doe je mee met deze uitdaging?
Heel herkenbaar..
BeantwoordenVerwijderenKan je de ander niet veranderen..
Je eigen blik wel!
Ik weet het maar vergeet het nog wel eens.
Eigenlijk zou ik het regelmatig moeten lezen.
Het 'ojaaaaa' gevoel....
Dank je Conny!
Drs. Norman Vincent Peale zei het in zijn boek 'De kracht van positief denken': 'Attitudes zijn belangrijker dan feiten'. Geldt voor veel zaken. Lastige collega's, die ook bijv. aan groepsvorming doen, vind ik inderdaad lastig. Daarom o.a. ben ik ZZP-er geworden, en dat bevalt mij prima :-). Nu heb ik meestal een één op één contact. Groetjes, Fred
BeantwoordenVerwijderen