maandag 20 januari 2014

Vervelende collega's zijn cadeautjes

Column is opgenomen in de E-zin van Secretaressenet
van 20 januari 2014
http://www.secretaressenet.nl/
Een vervelende collega moet je zien als een cadeautje in je leven. Het gedrag dat deze collega vertoonde irriteerde mij, maar toch kon ik er iets van leren. Ik moest hier wel even over nadenken tijdens een training jaren geleden. Leren? Van haar? Ze moet gewoon stoppen met dat constante gemopper en gezucht. Na de uitleg begreep ik het pas goed. Je bent vast onbewust een klein beetje jaloers op dat gedrag.
Zelf ben ik geen mopperig type, eerder vrolijk en enthousiast. Maar misschien wil ik ook weleens ongenuanceerd mopperen als iemand iets aan mij vraagt. Het advies was om die collega te observeren tijdens het werk en er iets van op te steken. Ik heb het geprobeerd, maar helaas heb ik het cadeautje niet in ontvangst mogen nemen.
Vervelende collega’s zullen er altijd zijn, waar je ook werkt. Je kunt het accepteren of er iets mee doen. In je functie van secretaresse heb je veel met andere mensen te maken. Een manager of iemand uit je eigen team kun je niet negeren. Je wilt toch een professional zijn.
Ik heb ooit met een in mijn ogen bijzondere collega samengewerkt. Ze was goed in uitstelgedrag, het demonstreren van een selectief geheugen en laten zien hoe Oost-Indisch doof zijn werkt. De andere collega’s inclusief mijzelf hadden een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en zetten automatisch vanwege het teamresultaat een tandje bij. Wat heeft dat mij energie gekost. Maar je moet verder. De situatie veranderde pas toen zij vrijwillig het team verliet. De energie in het team was hierna voelbaar anders. Maar hadden we het anders kunnen aanpakken? Als ik de tools toen in handen had gehad, was het mij dan gelukt om mij meer ontspannen op te stellen?
Ik heb jarenlang geprobeerd om een lastige collega te zien als een cadeautje. Wat was ik blij toen Bert van Dijk (trainer bij de Leary Academy) mij onlangs vertelde dat lastige types alleen bestaan in de ogen van wie er last van heeft. Ze bestaat alleen in mijn eigen hoofd.
Word jezelf meer bewust van je eigen handelen. Onderzoek of je in de aanval gaat, je verdedigt of passief wordt. Probeer verder te kijken en te investeren in die collega. Misschien heeft je collega de juiste intenties, maar komt het anders bij jou over dan ze zelf voor ogen heeft. Doorbreek je denkpatronen en kies eens voor een andere rol. Geef die collega die het overleg altijd overschreeuwt eens een compliment en stel haar een vraag. Ze voelt zich misschien wel onzeker en niet gehoord.
Het lijkt mij heerlijk om in 2014 geen collega’s meer tegen te komen met een hoge irritatiefactor. Ik ga proberen op die momenten dat ik ze toch tegen kom, mijzelf in een andere rol te plaatsen. Maandelijks ontvang ik in een mail met een omschrijving van een lastig type en tips om hiermee om te gaan. Hierna is het oefenen.. oefenen en oefenen. Doe je mee met deze uitdaging?

2 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar..
    Kan je de ander niet veranderen..
    Je eigen blik wel!

    Ik weet het maar vergeet het nog wel eens.
    Eigenlijk zou ik het regelmatig moeten lezen.
    Het 'ojaaaaa' gevoel....

    Dank je Conny!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Drs. Norman Vincent Peale zei het in zijn boek 'De kracht van positief denken': 'Attitudes zijn belangrijker dan feiten'. Geldt voor veel zaken. Lastige collega's, die ook bijv. aan groepsvorming doen, vind ik inderdaad lastig. Daarom o.a. ben ik ZZP-er geworden, en dat bevalt mij prima :-). Nu heb ik meestal een één op één contact. Groetjes, Fred

    BeantwoordenVerwijderen