zondag 23 februari 2014

Leren en ontwikkelen (onderwijs voor ieder kind)



Sinds februari 2012 ben ik lid van Plan Nederland en sponsor ik Cindy (geboren in april 2009). Zij woont met haar familie in Ghana. We houden contact via brieven, foto’s en kaarten.

Leren en ontwikkelen vind ik belangrijk. Ik wil niet stilstaan. Mijn manager vroeg aan mij of ik dit jaar nog een training wil volgen. Ook mag ik van tijd tot tijd deelnemen aan een seminar of workshop over mijn vakgebied. Bijblijven en relevante kennis en vaardigheden opdoen en in de praktijk brengen. Het geeft mij op verschillende manieren een hongerig gevoel.

Rond 1900 is in Nederland de eerste leerplichtwet aangenomen. Mochten boerenkinderen tijdens de oogsttijd vroeger nog thuisblijven om het gezin te verzorgen, nu zijn kinderen vanaf 5 jaar leerplichtig. Ik weet niet beter dan dat ik thuis met gezonde tegenzin op mijn eigen kamer aan het huiswerk zat. Mijn moeder mij overhoorde en ik op school groot ben geworden met Melk De Witte Motor en boterhammen met speculaas en chocoladepasta. Zelfs nu kan ik mij nog verheugen op de smakelijke uitgebreide lunch als ik naar een training ga. Natuurlijk gaat het om de lesstof. Maar stiekem kijk ik als eerste wat er voor lekkers wordt aangeboden bij de koffie en thee.’s Middags haal ik voor de lekkere trek een tussendoortje uit mijn tas. Opletten en leren met een hongerig gevoel vind ik maar niets.

In Ghana spelen hele andere dingen op het gebied van onderwijs. Er zijn nog te veel scholen niet in een goede staat en overvol. Ook zijn er te weinig goed opgeleide leerkrachten en leermiddelen beschikbaar. Kinderen krijgen nog te vaak les in een ongezonde leefomgeving, waarin ook goede voedzame schoolmaaltijden ontbreken. Ouders laten kinderen nog te vaak liever werken om het inkomen aan te vullen.

Onderwijs krijgen op een kindvriendelijke manier in een veilige hygiënische omgeving was voor mij een vanzelfsprekendheid. Ik kan mij nog wel een vervelende (lees saaie) meester en juf herinneren. Maar ik had in ieder geval de mogelijkheid om de tafel van 10 uit mijn hoofd te leren en mijn hoofd te breken over staartdelingen.

Wat fijn dat door de acties van Plan Nederland ook in Ghana het onderwijs verbetert. Leerkrachten worden goed opgeleid en schoolgebouwen worden verbeterd. Via project Girls First hebben meisjes ook steeds meer de mogelijkheid op voorgezet en beroepsonderwijs. Het aantal kinderen dat naar school komt is gelukkig toegenomen. Er worden meer en betere schoolmaaltijden aangeboden. Geen hele dag meer naar school op een lege maag. Ouders zijn hierdoor ook eerder geneigd de kinderen voor een school in te schrijven en op school te houden.
Een mooie ontwikkeling, maar er is nog zoveel te realiseren in Ghana. 
Met plezier naar school! Daar gaan we voor!




1 opmerking:

  1. Inderdaad, ik kan mij de schoolmelk ook nog herinneren. Ik denk dat scholing ook een investering in de economie / levensomstandigheden in een heel land kan zijn op langere termijn. Triviaal wellicht: wist je dat wij in Europa koploper zijn qua het vroeg een vakrichting te laten kiezen? Vaak al op 11 jarige leeftijd kun/kon je kiezen voor een richting, bijv. in de techniek (vroeger LTS). In andere landen doen ze dat wat later omdat het kind dan meer rijp is om een keuze te maken, wat ik begrijpelijk vind.

    BeantwoordenVerwijderen