maandag 29 december 2014

5 dagen Lissabon


(dinsdag 23 t/m 27 december 2014)
Dit jaar voor mij geen kerstdagen in de sneeuw in Nederland. Ik boek samen met een vriendin een single groepsreis naar Lissabon. Niet wetende dat ik kort hierna in Nederland mijn grote liefde ontmoet. Op de site van Kras zie ik dat 55% van de deelnemers boven de 61 jaar is. Dat is voor ons geen reden om niet te boeken. Ik heb zin in zon, cultuur snuiven en gezelligheid. Aftellen!

Winterjas en zonnebril
Die week ligt de gemiddelde temperatuur rond de 17 graden. Wat neem ik aan kleding mee? Ik vind het lastig. Zijn truien genoeg of krijg ik daar spijt van tijdens de vele stadswandelingen? Op het moment dat we op een terras in het vissersdorp Cascais lunchen, ben ik blij dat de winterjas en trui uit kunnen en ik in een T-shirt kan genieten met een ultiem vakantiegevoel. De zon schijnt op mijn gezicht, wat heerlijk. Toch komen ook mijn handschoenen en sjaal een paar keer vroeg in de ochtend uit mijn rugzak.

Heen en weer
We maken af en toe gebruik van de taxi, dit is hier zeer betaalbaar. Ook reizen we per metro, tram en touringbus. Niet alle taxichauffeurs weten de weg in de stad, ondanks dat onze reisleider het adres van het restaurant op een briefje aanbiedt. René spreekt gelukkig vloeiend Portugees. Ook lijkt het alsof ze er een sport van maken zo snel mogelijk bij de bestemming aan te komen. Ik neem de tip van onze zeer vriendelijke en vakkundige reisgids ter harte om het ticket, die 48-uurs geldig is in het openbaar vervoer, niet in mijn portemonnee te bewaren. Je maakt het sommige mensen met een bijzondere hobby zo wel heel gemakkelijk.

Hapje en drankje
We zitten beiden kerstavonden aan drie tafels in het restaurant van het hotel. Wat moet ik lachen, zowel om de leuke gesprekken als om de chaotische bediening en de bijzondere gerechten. Gelukkig is de TL-verlichting aan, zodat we de gerechten goed kunnen bekijken. In de winkelstraten loop ik vele kastanjeverkopers voorbij. Nu weet ik ook hoe een gepofte kastanje smaakt. Ik proef er eentje die uit een ondefinieerbaar hoopje groen komt rollen op mijn bord. Het levert grappige gesprekken op. Het is een leuke afwisseling met de belevenissen in de twee andere restaurants in de binnenstad.

Naar de haaien  
Met een klein groepje brengen we woensdagmiddag een bezoek aan een van de grootste en mooiste aquaria ter wereld: Oceanorio. Het gebouw staat in de Taag op een groot aantal palen, je loopt naar binnen via een overdekte brug. Ik heb niet zoveel met vis, zowel niet om te eten als er naar te kijken. Mijn vriendin en ik nemen zelfs plaats op een bankje en bewonderen alles wat we tegen komen in het aquarium. Ik ben onder de indruk van wat ik allemaal zie.

Impressie van Lissabon – gedeelte van mijn foto’s
Sfeerbeeld op film van Jaap Brunner (vidique.nl), vakantiegenootje uit de groep. 


Conclusie
Ik heb genoten van deze reis. Het was een relaxte leuke groep mensen. Al had ik het fijn gevonden als mijn grote liefde erbij was geweest. Ik heb veel gezien. Iedereen die ik van te voren vertelde over mijn bezoek aan Lissabon, sprak hier enthousiast over. Hier moet je zijn geweest! Ze hebben gelijk gekregen.



Bezienswaardigheden, o.a.
Dinsdag
Stadswandeling - Feira da Ladra (dé vlooienmarkt, dievenmarkt, wijk Alfama, het oudste deel van Lissabon) - Mosteiro de Sao Vicente de Fora (klooster) - fort Castelo de S. Jorge (op de hoogste heuvel van de stad, oudste delen stammen uit 6de eeuw na Christus) - uit eten met muzikant met traditionele fadomuziek.

Woensdag
Bustour naar Bélem met gids - toren van Bélem (werelderfgoedlijst, 16e eeuw gebouwd als ceremoniële toegangspoort en verdedigingswerk ter ere van de ontdekkingsreizen van Vasco da Gama - Padrao dos Descobrimentos (monument voor de ontdekkingsreizigers) - Pastéis de Belém (banketbakkerij sinds 1837) - wereldtentoonstelling Expo ’89 (wijk: Parque das Nacoes) - winkelcentrum Vasco de Gama  (gebouwd vanwege de Expo, één van de grootste en mooiste overdekte winkelcentra in Lissabon) - Oceanorio (aquarium)  – in hotel gegeten.
Donderdag
Stadswandeling met gids - Praca do Comércio (het Paleisplein, één van de grootste en bekendste pleinen van Lissabo, wijk Baixa) - Rua Agusta (belangrijkste winkelstraat) - tram 12 en 28 – in hotel gegeten – in binnenstad muziekshow met traditionele fadomuziek.

Vrijdag
Bustour met gids – Palacio Nacional de Queluz (paleis van Queluz, 18e eeuw met gemengde stijl van Barok en Rococo - Sintra (dorp net buiten Lissabon, werelderfgoedlijst) - Cascais (vissersdorp, badplaats) - Cabo da Roca (meest westelijke punt van het Europese deel van Portugal, van het Europese vasteland) – uit eten.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten