zaterdag 12 oktober 2002

Secretaresse, een functie met verscheidende rollen

Publicatie: Info-Net, Secretaresse Netwerk 
Heb jij soms ook het gevoel dat je meer rollen vervult dan er standaard van je wordt gevraagd? 
“Hoi Conny, wat ben ik blij dat je er bent. Het kopieerapparaat doet het niet, kan je even komen kijken?" Natuurlijk steek ik mijn handen uit de mouwen en kijk of ik het beestje weer aan de gang kan krijgen. Mijn collega kwam vanmorgen met een treurig gezicht het secretariaat binnenlopen. "Ga even zitten", zei ik, "dan haal ik een kopje thee voor je".
Twaalf jaar werkervaring zit er inmiddels al weer op en ik heb nog veel jaren in het vooruitzicht. Terugkijkend op de afgelopen jaren ervaar ik dat je in je functie als secretaresse verscheidene rollen vervult. 
De 'onderhoudsmonteur', vanwege de technische klussen, zoals het repareren van de fax en het kopieerapparaat bijvoorbeeld. Of de 'kroegbaas' vanwege binnen lopende collega’s met verhalen, waarbij alleen luisteren als secretaresse ook al genoeg is. Soms heb ik me ook wel eens een echte regisseuse gevoeld met een manager die zijn dagindeling volledig aan zijn secretaresse overliet. Daarbij speel je dan ook een beetje de rol van bodyguard, want niemand kan zomaar even binnenlopen of een afspraak maken met deze manager. 
De verscheidene rollen binnen de functie van secretaresse maken het toch juist leuk om dit vak uit te oefenen. Toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten