maandag 26 januari 2009

Een reis door de mens (Corpus)

Het is zondagmiddag 25 januari 2009 en ik ga een reis maken door de mens in 55 minuten. Ik heb al aardig wat beleefd, maar dit is voor mij een nieuwe ervaring.
De vriendengroep is ingedeeld en de koptelefoons zijn uitgedeeld. Het is tijd om op onderzoek uit te gaan. Het lijkt net of ik een attractiepark inloop, maar het blijkt een knie te zijn. Wat ga ik horen, zien en waar mag ik heerlijk aanzitten? Een stem begeleidt mij langs de organen, gewrichten en zintuigen. Het is een leerzame indrukwekkende reis. Ik neem plaats in de baarmoeder, een 3D-bril wordt uitgereikt en het hek sluit zich achter ons. 

Tijdens de korte animatiefilm word mij veel duidelijk over de voortplanting. Ik loop door de dunne darm heen, kijk naar buiten via iemands neusholtes en spring wat rond op een grote zachte tong. Wat heeft een rode bloedcel toch een drukke baan. Zelfs bij de uitleg over het darmkanaal verlies ik mijn aandacht niet.

Tijdens de korte pauze sluiten de andere vrienden zich bij ons aan. Het wordt tijd voor ronde 2, zelf testjes doen. Altijd leuk! Het spiraal-spel sla ik over, maar doe wel een gezondheidstest. Had ik dat nu maar niet gedaan. Ik richt mijn aandacht direct op iets anders. Ik “red” 3 mensen door een test over orgaandonaties tot een goed eind te brengen.

De reis is voorbij. Bij mijn eerstvolgende broodje kaas weet ik nu precies wat zich allemaal in mijn lichaam afspeelt. Volgens mij heb ik vaag iets opgevangen over gezond(er) leven. Een print met de resultaten van die gezondheidstest krijg ik helaas niet mee. Is het verstandig om naast mijn wekelijkse volleybaltraining naar de sportschool te gaan? Vanavond ga ik daar eens goed over nadenken met een grote zak chips op mijn schoot.


Voor informatie over Corpus: klik hier.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten