vrijdag 11 mei 2012

Een reactie uit Ghana

Voorbeeld groepsspel Ampe
Sinds februari 2012 ben ik lid van Plan Nederland en sponsor ik Cindy (geboren in 2009). Zij woont met haar familie in Ghana. We houden contact via brieven, foto’s en kaarten.

In februari heb ik mijn eerste brief naar mijn sponsorkindje Cindy toegestuurd, een kaart waar muziek uit komt. Ze is pas 3 jaar jong, ze vindt het vast leuk om daar mee te spelen en naar te luisteren. Een brief kan een half jaar onderweg zijn. Ik reken dan ook niet op post en stuur 2 maanden later een kaart met een foto van twee koeien. Misschien heeft ze nog nooit een koe gezien. De Hollandse koe ziet er ook heel anders uit dan een koe in Ghana.

Ik ontvang al snel een verslag van Plan Nederland over de gezondheid van Cindy, haar familie, haar leefomgeving en de projecten in de omgeving. Ook ontvang ik nieuwe foto’s. Wat groeit ze snel, ze is in april 3 jaar geworden.

Ik ben aangenaam verrast als ik in april al een brief ontvang uit Ghana. Blijkbaar is het gebied toch beter toegankelijk dan ik dacht. In de handgeschreven brief lees ik in het Engels dat zij mij bedankt voor de sponsoring. De brief is geschreven door een SPC (sponsor Communication). Ze is zelf nog te jong om te schrijven. Ik lees dat ze in het droge seizoen zitten, maar het regent gelukkig af en toe. Mij hoor je de aankomende tijd niet meer klagen over die heerlijke Hollandse stortbuien.

Ze speelt het liefste het spel “Ampe”. Ik probeer via Google te achterhalen wat dit spel inhoudt. Het is een groepsspel, iets met handjes klappen, tegelijkertijd springen en kijken of je dezelfde been als je tegenstander naar voren zet. Is dat zo, dan verlaat hij of zij het spel en wordt zo de groep steeds kleiner en speel je zelf door.
In het Girls first magazine lees ik dat kinderen in Ghana de naam van de dag waarop ze zijn geboren krijgen. Omdat het niet handig is dat veel kinderen hetzelfde heten, krijgt ieder kind er nog een paar namen bij, soms wel tien.
De volgende kaart heb ik al gekocht. Ik heb genoeg vragen en weet ook al wat meer dingen waarover ik iets kan vertellen. Ik vind het wel lastig om de juiste woorden te vinden. Ik wil natuurlijk niets over mijn rijkdom vertellen ten opzichte van hun leven. Maar op haar leeftijd gaat het toch ook meer om plaatjes en geluiden. Ik ga op zoek naar nieuwe woordjes in het Ghanees.

Algemene informatie
Video gemaakt door Plan Laos over het schrijven van brieven



bezoekers:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten