dinsdag 24 april 2012

Interne mobiliteit: vullen van mijn rugzak (deel 2)

Een maand later
Mobiliteit wordt binnen mijn organisatie gestimuleerd en mogelijk gemaakt. Ik zie zoiets als een leuke en inspirerende manier van leren en ontwikkelen. Hét moment om in een andere keuken te kijken. In december kwam ik dan ook zelf in beweging op het werk en reageerde intern op een tijdelijke functie bij een ander organisatie-onderdeel.

Na de kennismakingsgesprekken verdiep ik mij o.a. in de werkprocessen, het intranet en de werkzaamheden voor de audits i.v.m. de ISO-certificering. Ik hoor de aankomende tijd niets meer over visies en structuurplannen, maar over noodvellingen en speeltoestellen. Ik ga op zoek naar de betekenis van nieuwe afkortingen. Wat handig dat de kopgroep waar ik deel van uit maak aan de slag is gegaan om voor de gehele organisatie een afkortingenlijst op te stellen en te beheren. Handig als je nieuw bent, maar ook als je al een tijdje meeloopt. Ik heb al een aantal afkortingen verzameld.

Ik heb geen spijt dat ik in beweging ben gekomen. Tijdelijk een andere functie aannemen bij een andere sector versterkt het gevoel alleen maar dat ik onderdeel uit maak van de organisatie en niet alleen bij een specifieke afdeling werk en hoor. Als ik in de stad ben, vallen de bedrijfsauto's mij steeds vaker op. Dat geeft mij het gevoel dat ik toch een beetje bij deze sector thuis hoor, al is het maar voor de duur van de klus. Dat zijn wel mijn collega's die aan het werk zijn in de openbare ruimte. 

Vorig jaar heb ik het initiatief genomen om met de secretariaten in overleg te gaan over onze functie en toekomstige samenwerking. Ik heb een gamestorm georganiseerd om een goed beeld te krijgen van onze taken op het secretariaat. We gaan met elkaar in gesprek over de overeenkomsten en verschillen en maken een start met het organiseren van een vervangingsregeling. Wie doet wat en hoe gaan we dit organiseren? Ook bij deze sector gaan we met de secretariaten enthousiast met de geeltjes op de muur aan de slag.
Ik dacht dat ik voor deze reis alles had geregeld, maar ik loop toch tegen wat kleine praktische bedrijfsvoeringszaken aan. En bedenk mij op welke wijze ik aangehaakt blijf bij wat er speelt binnen mijn "oude" sector waar ik straks weer bij terug keer. Op naar nog meer leerzame maanden bij deze leuke afdeling. Eens kijken wat ik nog meer aan kennis en inzicht mee kan nemen in mijn rugzak.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten