zondag 5 augustus 2012

Op zoek naar Cocoyam en Cassava



Sinds februari 2012 ben ik lid van Plan Nederland en sponsor ik Cindy (geboren in 2009). Zij woont met haar familie in Ghana. We houden contact via brieven, foto’s en kaarten.

In Ghana gebruik je altijd je rechterhand om te zwaaien of een hand te geven, je linkerhand gebruik je tenslotte om je billen mee af te vegen. Zomaar een weetje dat ik tegen kwam op Twitter. Mijn laatste blog was zelfs via Twitter opgenomen in een Engelstalige digitale nieuwsbrief uit Ghana.

Op Wikipedia lees ik dat in Ghana 28,5% van de bevolking onder de armoedegrens leeft. Het inkomen dat iemand daar nodig heeft om te kunnen voorzien in de basisbehoeften is natuurlijk niet te vergelijken met het inkomen in Nederland. Eind juli ontving ik een handgeschreven brief uit Ghana. Het regenseizoen is aangebroken, het is tijd om te oogsten. Hij schrijft dat de boeren aan de slag gaan met het oogsten van maïs, pepers, tomaten en kool. Al ben ik zelf geen groot fan van groentes, toch ben ik nieuwsgierig wat Okra, Cocayam en Cassave is. Cocoyam is blijkbaar een tropische wortel, deze wordt vaak geraspt, vermengd met kruiden en verpakt in bladen. Dan wordt het gerecht gestoomd en geserveerd met een saus. Okra is een groente die naar sperziebonen smaakt en van de Cassave zijn alleen de knolvormige wortel en bladeren eetbaar. Er is een aantal in Nederland verkrijgbaar. Wie weet kom ik nog eens in de verleiding om op zoek te gaan naar een exotische marktkraam om hierna thuis een bijzondere stoofschotel te bereiden.

De familie waardeert mijn muziekkaart en wensen dat God mij mogen begeleiden in mijn leven. Amen. Wat voelt het dubbel als ik ongeduldig kan worden als ik soms te lang op mijn eten moet wachten in een restaurant of ik baal als ik trek heb in chips en mijn laatste zak gisteren onbewust al heb leeggegeten. Ik denk na wat voor consequenties een mislukte oogst kan hebben voor de familie. Met belangstelling lees ik de nieuwsbrief waarin de uitgevoerde projecten en geboekte resultaten worden gemeld. Er zijn o.a. 10.000 boeren getraind en 8 watersystemen aangelegd of gerepareerd. Al ben ik niet gelovig, toch hoop ik zeer op een goede oogst. Meer dan hopen en een financiële bijdrage leveren kan ik nu niet.Maar alle kleine beetjes helpen, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten