vrijdag 26 oktober 2012

Hutspotweer



Sinds februari 2012 ben ik lid van Plan Nederland en sponsor ik Cindy (geboren in 2009). Zij woont met haar familie in GhanaWe houden contact via brieven, foto’s en kaarten.

In oktober ontvang ik een handgeschreven brief uit Ghana. Zij bedanken mij voor mijn brief en hopen dat het contact blijft. Ook vertellen zij dat het goed gaat met Cindy. Ze is gezond en doet het goed op school. Ze informeren naar het weer in Nederland, daar is een droge periode aangebroken.

Hoe leg ik aan Cindy en haar familie uit dat het Hutspotweer is in Nederland? De gemiddelde temperatuur in Ghana is 30 graden en ze kennen alleen twee regenseizoenen. Op de muziekkaart schrijf ik dat het een typisch Hollands wintergerecht is die bestaat uit peen, ui en aardappelen. In Ghana worden uien veel verwerkt in de gerechten. Ik lees op internet dat de uienboeren vaak hun oogst meteen moeten verkopen, omdat ze vaak in geldnood zitten. De boeren verkopen nog steeds met veel verlies vanwege het hoge aanbod.
Ondanks de onverwachtse geluiden (lees gasexplosie) is het gezond om uien te eten. Deze aanvulling heb ik toch maar achterwege gelaten op de kaart. Straks krijg ik nog een brief terug dat er een nieuw spel is verzonnen. En dan bedoel ik niet het spel Ende, met steentjes en cirkels in het zand.

De Verenigde Naties hebben 11 oktober officieel uitgeroepen tot Wereldmeisjesdag. Plan Nederland vraagt wereldwijd terecht aandacht voor de situaties van meisjes en hun rechten. Het is de bedoeling dat alle landen aan de slag gaan om de problemen aan te pakken. Meisjes worden in veel arme landen achtergesteld, zij krijgen minder te eten en zijn daarom ook vaker ziek en sterven eerder. Ik hoop dat Cindy en haar leeftijdsgenootjes in haar dorp in Ghana dit bespaard blijft en er genoeg steun is om dit te voorkomen.

Ik kijk naar buiten en zie dat het ook echt weer is om vanmiddag op de markt de ingrediënten te kopen die bij dit weer passen. In mijn volgende brief vertel ik niets over het bezoek van die twee grijze oude mannen aan Nederland die veel kinderen trakteren op snoepgoed en cadeaus in december. Op een van mijn favoriete dagen van het jaar waarop ik mijn creativiteit kwijt kan, houden we voortaan het gemopper over de verkeerde letter of cadeau maar eens voor ons. Ik doe de kaart op de brievenbus en verheug mij al op een nieuwe kaart uit Ghana
Aantal bezoekers:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten