maandag 29 juni 2015

Rondreis door Toscane en Umbrië juni 2015

Bologna (dinsdag)
We vliegen dinsdag om 19.00 uur vanuit vliegveld Eindhoven richting Bologna. We delen in het vliegtuig een mini flesje wijn, proosten op de vakantie en nemen een hap van onze Tapas plate. Na een korte vlucht van ongeveer anderhalf uur gaan we op zoek naar de huurauto inclusief los navigatiesysteem. Een echtpaar vraagt ons borg te staan voor hun huurauto, omdat de creditcard niet werkt. Daar beginnen we maar niet aan. Een Scoda Rapid met nog maar 11.000 km op de teller staat voor ons klaar.
De reis door het prachtige Toscane en Umbrië kan beginnen. Van te voren hebben we een aantal steden gearceerd op de plattegrond. Voor de rest zien we wel wat we aan mooie steden en bezienswaardigheden tegenkomen. Mijn vriend René is de gehele reis de chauffeur, Hollandse Tom wijst de weg en ik houd onderweg de reisgidsen, snoepjes en camera bij de hand. De eerste bestemming is hotel Holiday Inn Express in Bologna.

Montecatini Terme  - Lucca  - Pisa (woensdag)
De wekker gaat om 7.00 uur. Het regent, maar de temperatuur buiten is aangenaam. We rijden via de bergen naar Montecatini Terme. In hotel Innocenti verblijven we drie nachten. We hebben vanuit onze hotelkamer uitzicht op geblindeerde ramen. De theedoeken gaan door als handdoeken. Bijzonder, maar we kunnen er om lachen.
We bezoeken met zomerse temperaturen van 27° Lucca en Pisa. De middeleeuwse stad Lucca is geheel ommuurd. Een wandeling over de wallen kan dan ook niet ontbreken. ’s Avonds genieten we op het binnenterras van een heerlijke Italiaanse pasta in een gezellig restaurant.

Florence - Calenzano (donderdag)
Vandaag staat Florence op de planning. Onze Tom vindt het te warm buiten (31,5°) en weigert mee te werken. Omwisselen is helaas geen optie. Parkeren is lastig in de binnenstad, maar met veel geduld lukt het ons. We bewonderen de imposante Dom en lopen over het Piazze della Signora met een grote verzameling beelden, waaronder een kopie van de wereldberoemde David van Michelangelo. Doet ik een wens bij de wenspunt en hang voor de foto in mijn lange zomerjurk over de Ponto Vecchio. René geniet van het gevarieerd aanbod van smaken en probeert zo snel mogelijk van het ijsje te genieten bij een buitentemperatuur van 31,5°. Een uitdaging.
We rijden eind van de middag naar Calenzano, een dorp in de bergen. Voor René wordt het een plezierige rit met smalle stegen, steile hellingen, haakse bochten en geen zicht op hardrijdende tegenliggers. Hij geniet er zichtbaar van. Wat een prachtig uitzicht over het landschap.

Portovenere  (vrijdag)
De zee, strand en de zon. De dag loopt verrassend anders dan gepland. Tom brengt ons via slingerwegen en mooie uitzichten door de bergen en een rit langs de boulevard naar het kleine dorp Portovenere. Het ligt op het puntje van een schiereiland, met typische gekleurde huizenblokken, een oude haven met luxueuze jachten.
We hebben blijkbaar de Italiaanse gewoontes nog niet overgenomen. Er komt een parkeerplaats vrij. Netjes wachten we aan de zijkant van de weg met onze lichten aan, zodat het verkeer door kan rijden. Helaas, een Italiaan staat in eens stil op de weg en rijdt zo ‘onze’ parkeerplaats op. Zucht. Gelukkig houden we van wandelen, op zoek naar een nieuwe parkeerplaats.

We eten wat op een terras, genieten van het uitzicht en lopen hierna vanuit de haven via de middeleeuwse straatjes naar het hoger gelegen Andria Doria kasteel. Dit dorp heeft voor ons echt een hoge ‘wow-factor’.

Volterra  - Siena  - Monteriggioni - Torricella di Magione (zaterdag)
Ook vandaag zetten we vroeg de wekker. Ontbijten en de koffers weer inpakken. Benieuwd of we in het volgende hotel wel gastvrij worden ontvangen. Eerst rijden we over de hobbelige binnenwegen naar Volterra. We maken een wandeling door het archeologische park. Vroeger stond hier het kasteel van de bisschoppen, er liggen nu nog fundamenten van twee tempels en een zwembad uit de tijd van de keizer. Het bezoek aan het Museo Della Tortura is indrukwekkend. We zien angstaanjagende martelwerktuigen en lezen wat hierbij de bedoeling was. Dit museum laat ook duidelijk zien dat het tot doel heeft een aanklacht te zijn tegen de huidige martelingen in de wereld. Ik kom een beetje misselijk uit het museum. Dat is gelukkig al snel weer over.

Na de lunch besluiten we niet gelijk door te rijden naar Siena, maar een bezoek te brengen aan het dorp Monteriggioni. Er zijn maar een paar straatjes, die allemaal weer uitkomen op het centrale plein. Wat een uitzicht, en dit keer bedoel ik niet het landschap. Mooie stralende Italiaanse mannen strak in pak lopen mij tegemoet. We drinken iets op het terras met uitzicht op een kleine kerk. De bruiloft is net afgelopen. Het echtpaar is helaas al vertrokken. Wat een inspirerende locatie om te trouwen.
Deze dag staat in het teken van trouwen, in Siena komen we ook terecht bij twee bruiloften.

Dit stadje ligt op een heuvel en heeft vele kleine smalle straatjes. We waren (aangenaam) verrast dat we een roltrap tegen kwamen, deze brengt ons naar het hoogste punt van de oude binnenstad. Het is warm vandaag, rond de 27°. We gaan op het beroemde licht hellende plein Piazza del Campo op de grond zitten en kijken rond. Wie weet staan we nog op de groepsfoto van de bruiloft die vanuit de tweede etage van het Palazzo Pubblico (stadhuis) naar het plein wordt genomen.

’s  Avonds checken we in bij hotel Torricella in Torricella di Magione in Umbrië. We verblijven hier de laatste drie nachten. Tijdens onze avondwandeling genieten we van de serene stilte en het adembenemende  uitzicht op het Trasimeense Meer. Zelfs de disco van vuurvliegjes past mooi bij het totaalplaatje.

Castiglione del Lago  - Passignano Sul Trasimeo  (zondag)
Onze buurman had volgens mij goed geslapen, dat was duidelijk hoorbaar. Tijd voor ontbijt. Voordat we onze eerste thee drinken, moeten we al een keuze maken voor het diner ’s avonds in het hotel.
Gympen aan, fles water in de rugzak. We kiezen voor een ochtendwandeling langs het meer. Dat valt tegen. Een saaie lange grindweg met uitzicht op het treinspoor en hoge schuttingen. Vanwege het verplicht dragen van een badmuts in en bij het zwembad, kiezen we voor een autorit in plaats van spelen in het water of een andere wandeling in de buurt.

We rijden naar Castiglione del Lago en kopen een ticket voor een bezoek aan het museum Palazzo della Corgna en het middeleeuws fort Rocca del Leone. Kleine muurhagedissen schieten snel weg, zodra we langs lopen. Het lukt René wel om er een te fotograferen.
Op de terugreis koop ik op de markt in Passignano Sul Trasimeo een mooie ketting en kiezen we hierna voor een relaxte middag bij het hotel.

Isola Maggiore  - Citta della Pieve  - Panicale  (maandag)

Het is 29°, echt een dag om te gaan varen. De zonnebrandolie gaat mee in de rugzak. We kopen tickets in Passignano Sul Trasimeo en varen al snel naar het eiland Isola Maggiore. Er staat een enthousiaste gids van het plaatselijke VVV ons op te wachten en vertelt in het Engels met een zwaar Italiaans accent wat hier de bezienswaardigheden zijn. Het onlangs gerestaureerde 14de-eeuwse kasteel is helaas niet toegankelijk voor toeristen. Jammer.

Parkeren in Italië vinden we maar gedoe. Moeten we nu wel of niet betalen? Doen we gewoon de Italianen na of worden er misschien wel uitzonderingen gemaakt voor toeristen? De borden zijn vaak onduidelijk. Soms vragen we het na en soms nemen we de gok. Het is gelukkig altijd goed afgelopen.

We rijden door naar Citta della Pieve, maar het valt tegen. Niets bijzonders te zien. Op naar het volgende dorp. We stoppen in Panicale. Het dorpje ligt op een
rotsige heuvel. We lopen door de kleine straatjes en zijn aangenaam verrast als we de ‘vader van Pavarotti’ horen zingen. Het blijkt geen radio te zijn, maar een bejaarde man die het tijdens de wandeling ook naar zijn zin heeft. Het klink goed. Eindelijk eens Italiaanse muziek, in plaats van de jaren 80 muziek die bijna overal uit de boxen galmt.
Op onze laatste avond in Italië proosten we op de vakantie. De wijnfles gaat leeg. We genieten nog even van het mooie uitzicht vanuit ons balkon. Koffers inpakken, want dinsdag hebben we een lange autorit voor de boeg.

Poppi - Bologna (dinsdag)
De laatste tussenstop is Poppi. We lopen langs het Castello di Poppi, het 11de-eeuwse kasteel waar Dante ooit als gast verbleef. Zijn naam en beeltenis komen we vaker tegen op onze reis. De zelfgemaakte taart smaakt ons goed op het terras.

Het wordt helaas tijd om richting het vliegveld in Bologna te rijden. Onderweg besluiten we een laatste keer te eten in een Italiaans restaurant. Vanaf de snelweg ziet het restaurant er niet uitnodigend uit, maar eenmaal over de drempel verschijnt er bij ons beiden een grote glimlach. Wat sfeervol ingericht, Italiaanse muziek op de achtergrond. Kleurrijke plantenbakken aan de wanden en op de grond. Een klein binnenterras aan de achterkant. Zeer vriendelijk personeel en uiteraard ook heerlijk eten. Wat een mooie afsluiting van een geweldige vakantie.

Ongeveer 1310 km hebben we met de auto afgelegd. De temperatuur was de gehele vakantie zeer aangenaam, van 21° tot een record temperatuur van 33° vandaag in Bologna. We hebben veel dorpjes bezocht en heerlijk gegeten. Er valt nog zoveel te zien in dit land.

Fino alla prossima volta l'Italia