zondag 16 februari 2020

Onderweg met de trein






Online gelezen: forenzen is ongezond voor je. Het maakt je dik. Het leidt tot stress en het maakt je eenzaam. 

Ik reis vier en soms vijf dagen per week met de trein. Het is ongeveer een uur van deur tot deur van kantoor naar huis. Dat is voor mij te doen, maar ik krijg vaak een reactie als ik vertel waar ik woon en waarom ik hier vrijwillig voor kies. Als je in de file terecht komt in een grote stad ben je soms ook lang onderweg naar huis. De fiets is dan nog het beste vervoersmiddel, maar zo sportief ben ik ook weer niet. Op mijn app zie ik dat het 2,45 uur fietsen. Dat is zeker als je de wind mee hebt. Met mijn conditie duurt de fietsrit echt wel een stuk langer. Dus kies ik toch maar voor de trein.

File in het dorp
Ik rijd meestal met de auto naar het station. Elke keer neem ik mij voor om tijdig de deur uit te gaan, maar betrap mezelf erop dat ik ’s morgens de tijd niet altijd goed in de gaten houd. Vergeet ik dat de kans groot is dat ik moet krabben, dat mijn sleutels niet altijd op dezelfde plek ligt. Maar ook dat de boeren al vroeg de weg op gaan. En dan wordt het afremmen en geduldig erachteraan rijden tot we de bocht om zijn in het buitengebied en ik durf in te halen. En dan kan dit leiden tot stress. Haal ik de trein of niet? De trein is soms vertraagd, dan zit het mee. Uiteraard houd ik mij aan de snelheid en zing ik ook niet te hard mee, ik gun de wilde dieren in dit gebied een rustige start van de dag.

Wedstrijdelement
Als ik de sprinter ’s morgens haal heb ik twee kansen om te winnen. Winnen? Ja, maar ik voel mij inderdaad hierin wel een beetje eenzaam. Ik heb veel tegenstanders, maar die weten niet dat ze onbedoeld mee doen met het spel.
Ik ga op het station op de plek staan waar ik denk dat de deur opengaat en ik direct in kan stappen. Het lukt mij aardig. Eerst zien je de mensen zuchtend kijken dat ze weinig ruimte krijgen om de trein te verlaten. Een oude discussie lijkt het wel. Sta ik direct voor de deur en moet ik een pas opzij zetten dan scoor ik geen punt. De mensen geef ik uiteraard eerst de ruimte om uit te stappen. Ik zoek in de spits geen stoel op. Wel ga ik gelijk aan de zijkant op de trap zitten, zodat iedereen er goed langs kan.

Negeren of weglopen
Soms krijg ik een grote rugzak tegen mij aangeduwd in een overvolle trein. Er iets van zeggen heeft vaak geen zin, dan krijg je een snauw of wordt er boos gekeken. Ik zou zeggen, een kleine moeite om die tas strak tussen je benen te zetten. Dit soort situaties went, merk ik. Maar die bijzondere geluiden daar ga ik spontaan van zuchten en boos van kijken. Niet dat het helpt, het lijkt net alsof ze er een wedstrijd van maken wie het hardste en vaakst hun neus op kan halen. Het zijn meer de mannen dan de vrouwen die graag een varkentje na doen. Wat is dat toch? Spelen ze ook een spel net zoals ik bij de deur? Ik doe in ieder geval met dit onderdeel niet mee.

Lopen of stilstaan
Bij het overstappen lijkt het weer een wedstrijd te worden. Wie is er als eerste op het andere spoor om over te stappen? We hebben ongeveer vijf tot tien minuten speelruimte. Genoeg tijd zou je denken om daar te komen. Een enkeling wil de trap juist naar beneden pakken, die krijgt weinig kans om daar zonder geduw doorheen te komen. Ik moet er soms om lachen. Ik doe mee met de wedstrijd en probeer de menigte voor te zijn.
Wat ik wel weer netjes vind, is de rij op de roltrap. Iedereen staat netjes aan de rechterkant zodat er ruimte is voor de reizigers aan de linkerkant om het record snel lopen te verbeteren. Ik doe soms mee met deze sprint, maar knal ik soms tegen iemand aan die onverwachts stil blijft staan. Die kent de ongeschreven spelregels nog niet.

Het maakt je dik
Online lees ik dat forenzen je ook dik maakt. Ik twijfel. Ligt het dan niet aan mijn eetgewoontes thuis? Ik lees dat je veel zit en dat maakt dik. Mijn gevaar ligt meer eind van de middag op de loer als ik langs de eettentjes loop op het station richting huis. Een mini zakje chips kan toch geen kwaad? Het lukt mij steeds vaker om die winkels te negeren en een gezond tussendoortje te eten. De Fitbit stimuleert mij om meer te bewegen.
Dat forenzen ongezond is voor je, valt wel mee. Er wordt minder gezucht zodra het weer beter wordt en de zon zich vaker laat zien. Dat leidt misschien tot minder stress, omdat je meer kan hebben van anderen. Dat is een fijn vooruitzicht. En alles went toch? Zelfs forenzen.

1 opmerking:

  1. Hoi Conny, wat mij irriteert aan de trein in het bijzonder, is dat de werkende mens - vaak in de randstad - na een dag werken mag staan, terwijl de 1e klas vrijwel leeg is. Een soort kastenstelsel over de rug van mensen is naast erg onhandig, mijn inziens ook uit een ver verleden..

    BeantwoordenVerwijderen