maandag 8 juni 2020

Tuinproject: kleine en grote hobbels (deel 1)




In de zomer van 2016 kocht ik samen met mijn vriend René een ruime geschakelde dwarskapwoning. We waren gelijk verliefd op de tuingerichte woonkamer met lichtkoepels en brede achterpui van bijna 9 meter.
Op de verkoopfoto’s ziet de tuin er uiteraard kleurrijk en gezond uit, begrijpelijk. Bij de bezichtiging zagen we dat de tuin wel wat extra liefde nodig had. Maar ja, wij hebben geen groene vingers en op dat moment ontbrak het ons aan inspiratie. De makelaar adviseerde ons geen snelle beslissingen te nemen en eerst een aantal seizoenen af te wachten. We hebben veel uren aan de keukentafel onze wilde ideeën over de tuin met elkaar gedeeld. Wat willen we ermee? Gaan we echt vaker in de tuin zitten en eten als er een mooi terras ligt? Kiezen we voor een jacuzzi, overkapping en/of vijver? Gaan we voor groen of verharding? Kleinkinderen zijn er nog niet, dus een ingebouwde springkussen is niet nodig. Wat wordt ons budget, wat doen we zelf en wat besteden we uit? Al die vragen en ideeën, maar het is ons gelukt. De wilde plannen werden concreet. Gelukkig is René erg handig, dat scheelt enorm.

3D-ontwerp
We gaven iemand opdracht om een 3D te maken van ons eigen ontwerp. Dat was leuk om te zien. We hebben het tuinproject hierna planmatig aangepakt, zo blijft het tenslotte overzichtelijk en uitvoerbaar. We waren enthousiast en wilden snel aan de slag. Niet wetende nog wat er allemaal op ons pad zou komen. De onverwachtse tegenslagen, de problematiek met leveranciers en het harde werk. Ik heb mij daarop verkeken. We kozen niet de gemakkelijkste weg door flink te sparen en alles in één keer uit te besteden. Zelf aan de slag, maar in fases. Het vraagt meer geduld. Je snapt het al, ik heb veel geleerd.

Slopen
De bomen en het oude tuinhuisje gingen er als eerste uit. De overburen hadden gelijk meer zon in de eigen tuin. Het werd steeds kaler. Zelfs met warm weer gooiden we met bakstenen en liepen we met een kruiwagen door het huis. Er reed zelfs een kleine graafmachine door onze garage en huiskamer naar de tuin. Hoe gek kun je het krijgen? Wij hebben geen achterom, dus enige creativiteit is dan wel handig. De tuin werd gelijk een stuk ruimer toen de zieke haag was weggetrokken. De boomstronken weghalen was nog het zwaarste onderdeel. Die trek je niet zomaar uit de grond.

Obstakels
Wat hadden pech met de bouw van de overkapping en het houten terras. De verkoop ervan verliep vlotjes, de schaal met gevulde koeken werd maar aangevuld. Op de site las ik grotendeels positieve reviews, dus het werd tijd om een bestelling te plaatsen. Na de aanbetaling ging het flink mis met de bestelling. Afspraken werden telkens niet nagekomen. Te late leveringen, kapotte onderdelen en soms alleen een gedeelte van de levering. Zucht. Laat ik maar niet beginnen over de klantenservice. Wat was ik teleurgesteld en boos. Na een flinke vertraging kon René eindelijk gaan bouwen. Ik heb een aangetekende zakelijke brief verstuurd, maar er kwam nooit een reactie op mijn klacht. Ik had daar al rekening mee gehouden. Bij dit bedrijf kopen we gewoon nooit meer iets op bestelling, al zijn ze de grootste tuinwinkel van Europa. Acties zijn opgepakt. De brief was verstuurd, dus tijd om er een strik omheen te doen. Het mandje met strikjes is goed benut. Verder met de tuinverbouwing en loslaten.

Gluren bij de buren
De jacuzzi gaat er niet komen. Ik weet niet of ik vanuit het stomende water af en toe wil zwaaien naar toevallige kijkers, straks heb ik net een glas wijn in mijn hand. Zonde als deze op het terras kapot valt. Moet ik gelijk weer richting koelkast. Dat zie ik gewoon niet zitten. En ik twijfel ook of ik genoeg gebruik maak van de jacuzzi. Nu heb ik een ligbad en sauna thuis en wordt deze ook niet vaak gebruikt. Soms moet je het maar bij een wens laten.
Er komt wel water in de tuin, maar dan in een zelf aangelegde vijver. Hiervoor moet nog wel flink gegraven worden, heerlijk met die kleigrond in de Flevopolder. Een klus voor voorjaar 2021. Ik ben benieuwd hoe onze katten hierop reageren. Die moesten ook telkens wennen als de tuin weer was veranderd van bomen en grasveld naar puin en groenafval. Het gedeelte waar de vijver laten we nu begroeien met onkruid. Dat krijgen we hier gratis en het groeit snel. De katten zijn er blij mee, die gaan weer jagen. Ze sluipen door het hoge gras naar het vogelvoederhuisje op een paal midden in de tuin. Gelukkig sluipen ze iets te langzaam, de vogels zitten telkens net op tijd veilig in de hoge boom bij de buren. Het is wel een leuk schouwspel.

Verder bouwen
De aanleg van het stenen terras aan de kant van het huis is uitbesteed. Daar kom ik graag in een andere blog op terug. Dat was ook een bijzondere operatie, ook weer erg leerzaam. Dit terras is ook af. René start deze maand (juni) met de bouw van de buitenkeuken met inbouw BBQ, als de leveranciers zich aan hun afspraken houden. Ook hier is alweer ruis op de lijn.

Ik hoop op een warme zomer en zodra het veilig voelt organiseren we een BBQ-feest. Ik wil niet wachten tot de vijver af is. Geduldig afwachten, ik heb het blijkbaar nog niet helemaal in de vingers.



2 opmerkingen:

  1. Hoi Conny, plezant epistel. Zelf heb ik met verbazing gekeken naar wat René durft aan te pakken, en dan ook nog perfect uitvoert. Mooie ruime tuin en mooi huis, toppie. Als ik geen sociale contacten hier had, zou voor mij gok ik Zeewolde een goede optie zijn. Alvast succes met de BBQ et cetera. Groetjes uit Maarssen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, uitbesteden lijkt soms de oplossing maar NEE.
    Gelukkig heb jij Rene.Dus de mooie tuin komt er met oa.geduld.
    En wat zong een bekende zanger ook al weer?
    Met ...,... en ...

    BeantwoordenVerwijderen